PIOTR KRUPSKI - ELBING 1904
PKCD 001, rok wydania 2008

"Elbing 1904" to płyta, na której znajdują się utwory nawiązujące do historii miasta Elbląga. Można tu usłyszeć między innymi odgłosy pochodzące z miasta - gwar ludzi, toczenie się tramwaju po szynach, dzwony katedry, przelatujący samolot elbląskiego aeroklubu i inne charakterystyczne dźwięki dla tego miasta. Pierwszy utwór - "Wehikuł czasu", przenosi słuchaczy do Elbląga sprzed ponad 100 lat. Kolejne utwory noszą niemieckie tytuły, aby jeszcze bardziej wprowadzić słuchacza w klimat tamtych czasów: Straßenbahn, Schichauwerft, Die Reise nach Elbing...

Do nagrania płyty zaprosiłem muzyków, z którymi już wcześniej współpracowałem, czyli Bartosza Turkowskiego (bas i perkusja elektroniczna Simmons), Dariusza Knittera (gitara elektryczna) i Mirosława Karasiewicza (gitara akustyczna).

Ponieważ historią miasta Elbląga interesuję się już od dawna, miałem okazję niejednokrotnie odwiedzać Czytelnię Regionalną w Bibliotece Miejskiej w Elblągu, w której zapoznałem się z literaturą w tym temacie. Posiadam również prywatny zbiór fotografii i starych elbląskich pocztówek na nośnikach komputerowych. Bywało, że sam spacerowałem po mieście fotografując różne ciekawe znane i mniej znane zabytki Elbląga. To wszystko jednak nie korelowało ze sztuką, którą uprawiam, czyli muzyką. Zacząłem zatem wyobrażać sobie dźwięki miasta sprzed 100 lat - dzwony obecnej katedry a ówczesnego kościoła św. Mikołaja, dorożki jadące po brukowanych ulicach, gwar ludzi, odgłosy dochodzące z fabryki Schichaua i oczywiście tramwaj. Pominąłem wiele innych, ciekawych dźwięków, ale chodziło mi o to, aby potencjalnego słuchacza zaciekawić niektórymi z nich, by sam rozwinął swoją wyobraźnię. Postanowiłem wykorzystać dźwięki współczesnego Elbląga, w miarę możliwości jak najstarsze. Elbląg tętni wieloma dźwiękami, z których istnienia nie zawsze zdajemy sobie sprawę, słysząc je na co dzień. Ujarzmiłem te dźwięki by zbudować swoje utwory. Mam nadzieję, że będzie ona miłym prezentem zarówno dla elblążan jak i fanów el-muzyki.

1. Wehikuł czasu 04'11"
komp. Piotr Krupski - wyk. Piotr Krupski

2. Straßenbahn
06'08"
komp. Piotr Krupski - wyk. Piotr Krupski, Bartosz Turkowski

3. Alter Markt
06'00"
komp. Piotr Krupski, Bartosz Turkowski - wyk. Piotr Krupski, Bartosz Turkowski

4. Tannenbergallee
04'15"
komp. Piotr Krupski - wyk. Piotr Krupski, Dariusz Knitter

5. Die Reise nach Elbing
03'45"
komp. Piotr Krupski, Bartosz Turkowski - wyk. Piotr Krupski, Bartosz Turkowski, Dariusz Knitter

6. Schichauwerft
05'00"
komp. Piotr Krupski - wyk. Piotr Krupski, Dariusz Knitter

7. St. Nicolaikirche
04'32"
komp. Piotr Krupski - wyk. Piotr Krupski, Bartosz Turkowski, Mirosław Karasiewicz

8. Zatrzymać czas
04'29"
komp. Piotr Krupski - wyk. Piotr Krupski

9. Planet RX (Citadel of Mo)
bonus track 05'42"
wyk. Citadel of Mo

10. Schichauwerft
bonus track 06'53"
wyk. Krzysztof Mszyca, Dariusz Knitter 

Mimo, że nie udało mi się dotrzeć do oryginalnych dźwięków z 1904 roku, na podstawie materiału dźwiękowego, który zgromadziłem i przetworzyłem, myślę, że osiągnąłem zamierzony cel. Z oryginalnych dźwięków na płycie będzie można usłyszeć dzwony katedry (utwór St. Nikolaikirche), różne modele tramwajów (utwór Straßenbahn), piłę ramową (utwór Schichauwerft) i kilka innych. Pozostałe dźwięki, jak np. końskie dorożki pochodzą z samplera.


Dzwony katedry św. Mikołaja zostały nagrane z okna mieszkania Marka Bukowskiego.

Miło wspominam moją wizytę w firmie Tramwaje Elbląskie, której dyrektor Pan Bogdan Kaliński podszedł optymistycznie do mojego pomysłu i  wyraził zgodę na rejestrację dźwięków w zajezdni. Okazało się, że było tego całkiem sporo - trzy modele tramwajów, z których każdy miał różne dzwonki, wydawał inny trzask drzwiami, odgłos korby a nawet samego toczenia po szynach. Ciekawostką jest zarejestrowany przeze mnie dzwonek konduktorski z lat 50-tych ubiegłego wieku, którym konduktorka dawała sygnał do zatrzymania lub odjazdu (w tak zwanym międzyczasie sprzedawała bilety). Wszystkie dźwięki zaprezentował Pan Marek Prochera.